Şub 192012
 

arrival-of-the-french-ambassador-in-veniceCanaletto (1697 – 1768) Döneminin Vene­dik yaşantısını belgeleyen, genellikle Venedik ve Londra görünümleri ile İngiltere’nin kır evlerini resimleyen Venedikli bir ressamdır. Tiyatro dekoru yapan bir ressam olan Bernardo Canal’ın oğludur.
Canaletto çalışma yaşamına babasının ya­nında, sahne dekorları hazırlamakla başladı. Roma’da da kısa bir süre kalarak Scarlatti’nin operalarının dekorlarını yaptı. Bu iş, yaptığı peyzaj (manzara resmi) çalışmaları için iyi bir eğitim oldu. Venedik evlerini, alanları, kanal­ları ve yollardaki insanları ayrıntılı bir biçim­de gösteren resimleri bir fotoğraf kadar net ve kusursuzdu. Canaletto o dönem için alışılma­mış bir biçimde açık havada çalışıyor; doğayı gördüğü gibi resimliyordu. Canaletto’nun yaptığı Venedik resimlerinde, güneş ışığını ve gölgeleri algılayışı, ışığın yapılara yansıması ve bulutların etkisi düşsel bir görüntü yaratır. Bu ilk dönemin önemli Venedik resimlerin­den birisi, 1720’lerin sonlarında yaptığı ve Londra’da Ulusal Galeri’de bulunan “Taş Us­tasının Avlusu”dur.
Canaletto’nun resimlerinin alıcıları çoğun­lukla yabancılardı. Daha sonra Venedik’te İngiliz başkonsolosu olan Joseph Smith adın­da bir İngiliz tüccarla 30 yıl süren bir iş ilişkisi oldu. Smith aracılığıyla İngiltere’de geniş bir çevre edindi. Bu çevrenin istekleri doğrultusunda resim konularını saptadı. Kentin yoksul bölgelerinin resimlerini yapmak yerine, ku­sursuz ayrıntılarla dolu çarpıcı Venedik görü­nümlerini yeğledi. Bu dönemden iki örnek, Boston Güzel Sanatlar Müzesi’ndeki “Mey­dandan Kuzeybatıya Bakış” ve Washington’da Ulusal Sanat Galerisi’ndeki “Venedik’ten Gö­rünüm”dür.
1740’ta başlayan Avusturya Veraset Savaş­ları Venedik’e gelen gezginlerin sayısını azal­tınca, Canaletto’nun işleri bozuldu ve kurdu­ğu ilişkileri sürdürebilmek için 1746 – 55 arasın­da İngiltere’de yaşadı. Şaşırtıcı bir kusursuz­lukla işlenmiş Thames Irmağı, köprüler, Whitehall gibi Londra görünümlerinin yanı sıra, birkaç köy evi ve şato resmi yaptı. Bu dönemden dikkate değer bir örnek, Greenwich’te Ulusal Denizcilik Müzesi’nde bulunan “Greenwich Hastanesi’nin Thames’in Kuzey Kıyısından Görünüşü” tablosudur. Canaletto’nun son dönem İngiltere çalışmaları, ilk dönem Venedik çalışmalarına göre kuru ve soğuktur. Bunun nedeni ise Londra’nın at­mosferinin Venedik’ten çok değişik olmasına bağlı olabilir.

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d blogcu bunu beğendi: