Eyl 072014
 

Nadar tarafından çekilmiş fotoğrafı, 1867

Paul Gustave Doré (d. 6 Ocak 1832, Strasbourg, Fransa – ö. 23 Ocak 1883 Paris, Fransa), Fransız ressam, illüstratör ve baskı resimsanatçısı. Doré genelde ahşap ve çelik oyma baskı resimler üzerinde çalıştı. İllüstratör olarak Fransa ve İngiltere’de basılan pek çok kitabı resimlendirdi.

Kariyeri

Fransa

Doré’nin illüstrasyonlarını içeren ilk öykü, ressam on beş yaşındayken yayınlandı. Ardından Doré, Paris’te edebiyat illüstratörü olarak çalışmaya başladı. Kendisine verilen siparişler arasında Rabelais, Balzac, Milton ve Dante’ye ait eserleri resimlemek de vardı. 1853’te Doré’den Lord Byron’ın eserlerini resimlemesi istendi. Bu işin ardından ressam, İngiliz yayıncılardan, illüstrasyonlu yeni bir İncil baskısı da dahil olmak üzere birçok sipariş aldı. 1863’te Cervantes’in Don Kişot romanının Fransızca bir baskısına illüstrasyonlar hazırladı. Şövalye ile hizmetkârı Sancho Panza için yaptığı bu tasvirler büyük ün kazandı ve daha sonraki ressamların, sahne ve film tasarımcılarının Don Kişot yorumlarını etkiledi. 1883’te Edgar Allan Poe’nun Kuzgun şiirinin büyük boy bir baskısı için hazırladığı resimler karşılığında Harper & Brothers yayınevinden 30.000 frank kazandı.

İngiltere

Doré’nin 1866’da hazırladığı İngilizce İncil baskısı büyük başarı kazandı ve ressam 1867’de Londra’da eserlerinden oluşan geniş bir sergi açtı. Serginin ardından New Bond Street’teki Doré Gallery kuruldu. 1869’da William Blanchard Jerrold Doré’ye, kapsamlı bir Londra portresi üzerinde birlikte çalışmayı teklif etti. Jerrold bu fikri, 1808’de Rudolph Ackermann, William Pyne ve Thomas Rowlandson tarafından hazırlanan The Microcosm of London isimli çalışmadan almıştı. Ressam bu beş yıllık proje için yayıncı Grant & Co şirketiyle anlaşma imzaladı. Buna göre, her yıl üç ayını Londra’da bu proje için çalışarak geçirdi ve karşılığında yıllık 10.000 pound kazandı.

Doré’nin 180 gravürünü içeren London: A Pilgrimage isimli kitap 1872’de yayımlandı. Ticari açıdan başarı kazanan kitap, dönemim eleştirmenlerini tatmin etmedi. Bazı eleştirmenler Doré’nin Londra’daki fakirlik üzerine fazla odaklandığını düşünüyordu. Art Journal ressamı, “gördüğünü değil hayal ettiklerini” çizmekle suçladı. Westminster Review‘da “Doré bize en bayağı, en aşağılık dış özellikleri içeren çizimler sunuyor” dendi. Ancak kitabın getirdiği maddi başarı sonucunda Doré başka İngiliz yayıncılardan da teklifler aldı. Ressamın sonraki eserleri arasında Coleridge’in Rime of the Ancient Mariner‘ı, Milton’ın Kayıp Cennet‘i, Tennyson’un The Idylls of the King‘i ile Thomas Hood’un eserleri ve İlahi Komedya vardı. Çizimleri ayrıca Illustrated London News gazetesinde yayınlandı. Doré hayatının kalanını Paris’te geçirdi ve ölümüne kadar kitaplara illüstrasyon çizmeyi sürdürdü. Öldüğünde, Paris’teki Père Lachaise Mezarlığı mesarlığına gömüldü.

Bir Cevap Yazın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d blogcu bunu beğendi: